Ich Bin Kein Berliner

10 februari 2020 - Oranjestad, Aruba

Ik ben geen ‘Berlijner’, maar deze stad bezoeken stond al lang op mijn lijstje.
In de zomer van 2019 hebben mijn zus en ik dan ook de auto volgestopt met koffers, kinderen en kokindjes, om vanuit Almere naar Berlijn te maken.

De heenreis ging heel voorspoedig. We waren om 2 uur ‘s ochtends al vertrokken en zoals van tevoren gecalculeerd, hadden we de Duitse Autobahn bijna voor onszelf. Een van de twee tieners bleef gedurende de hele reis wakker, terwijl de andere de hele reis voor pampus lag. Het was een mooi fenomeen om de zonsopgang tegemoet te rijden. Prachtig om langzaam de verschillende donkere tinten van de nacht langzaamaan te zien veranderen in heuvels, bossen en weilanden. Een aanrader als je vanuit Nederland naar het oosten rijdt.

Met onze GPS in de auto, was het centraal gelegen hotelketen zo gevonden. Gastvrijheid en professionaliteit van het hotelpersoneel viel bij ons in goede aarde. Wat ons bij een eerste wandeling om de verse etenswaren in te slaan al snel opviel, was dat er overal wel beschilderde ijsberen door de hele stad heen geplaatst waren. De een nog fleuriger en kunstzinniger dan de andere. Uiteraard konden we het niet laten om een kiekje te schieten.

Het was een kort verblijf, maar zeer interessant. De restanten van ‘De Muur’ en de Fernseh toren, waren echter niet het meest indrukwekkend. Het was de manier waarop de Duitsers met elkaar en met ons omgingen. Het  respect in de omgang en de beleefdheid naar elkaar en vreemden toe was zo opvallend, dat het mij nieuwsgierig gemaakt heeft om nader te onderzoeken of dit iets is dat typisch is voor  een metropool als Berlijn of dat het onderdeel vormt van de na-oorlogse Duitse Cultuur.

Ik denk dat ik ook namens mijn zus kan zeggen dat we ons veilig voelden om daar als moeders  met onze tieners opstap te zijn. Een stad met veel cultuur, het was ook schoon en het verkeer vormde feen probleem binnen de stad. De reis terug was echter niet zo prettig, aangezien een door de regen wellicht veroorzaakt groot ongeluk ervoor zorgde dat we meer dan twee keer zolang over de reis terug deden. Maar achteraf gezien, leverde dit weer een aantal leuke anekdotes op, waar we met onze kinderen nog jarenlang om zullen kunnen lachen.